Noord Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu Noord Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

Noord Ethiopie

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

19 Oktober 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Toen ik de grens met Metema (Sudan) naar Ethiopie overging kwam ik meteen in een hele andere wereld qua omgeving en cultuur. Mijn NL-vlag moest meteen worden weggestopt want de Ethiopiers zijn er erg trotst op dat ze nooit gekoloniseerd zijn en daar mag je ze ook geen ongelijk in geven.

Toen ik door Ethiopie begon te fietsen werd ik vriendelijk begroet door kinderen die naar me toe renden, zwaaiden of iets naar me riepen. Ze riepen van alle kanten 'YOU!...YOU!' of 'MISTER!' Al snel gaat dit over naar 'Money' of 'Birrrr' (locale munt). In het begin denk je dat zal hier wel toevallig wat meer zijn en het zal zometeen wel stoppen...maar nee hoor, dit land is overbevolkt met kinderen. Overal waar je fietst hoor je de kids vanuit de velden schreeuwen en komen ze naar je toe rennen. Normaal lukt het nog net om ze steeds voor te blijven, maar als je berg op gaat heb je de kids bedelend naast je rennen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, want Ethiopie heeft grotendeels veel armoede en ze zien blanken mensen als goudmijntjes. Als het alleen bij praten zou blijven zou ik er nog mee kunnen dealen, maar soms probeerden ze ook in mijn tassen te graaien of gooiden ze met stenen.

Naast de storende zender van deze kids is het fantastisch om door dit land te fietsen. Het heeft ongelofelijk mooie vergezichten en de mooiste vogels vliegen langs je oren. Daarnaast wordt de weg gebruikt door alles en iedereen, al een paar keer heb ik in de remmen moeten gaan voor koeien,ezels en geiten die onvoorspelbaar over de weg schommelden.

Soms denk je de ideale plek te hebben gevonden om even in alle rust een lunchpauze te houden. Je hebt net je eten gepakt en opeens duiken de kids van alle kanten weer op en kijken met starende blikken hoe ik eet. Privacy heb ik dus tot nu toe alleen nog in hotels gevonden.

Op dit moment ben ik in de hoofdstad Addis Ababa om weer wat zaken te regelen voor mijn reis naar het zuiden. Ik verblijf hier met een Nepalese fietser die al sinds 2003 over de hele wereld fietst om aandacht te vragen voor vrede en milieu. Zijn website is www.furtemba.org.
Het is een hele goeie knul, maar helaas kunnen we niet samen gaan fietsen omdat hij een andere route heeft. Misschien komen we later in Uganda samen.

Ethiopie is een land apart en het loopt naar mijn idee zo'n 100 jaar achter met heel veel ontwikkelingen. Mij doet het steeds weer aan India denken.

Tot zover mijn eerste deel van Ethiopie. Ik ga nu mijn visum voor Kenya ophalen en daarna misschien even bij grootgrootmoeder Lucy kijken die hier in het nationaal museum ligt. Foto's komen ook nog, maar dat gaat hier niet zo makkelijk als gedacht.

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties op deze site! Ter info in elk land koop ik een simkaart, mijn telnr hier is 00251-923218991 en ik ben daar, indien er bereik is, op te bereiken.


  • 19 Oktober 2011 - 13:25

    Luuk:

    Geweldig om je verhalen te lezen en super om te vernemen dat alles goed gaat! Have fun, succes en ik verheug me alweer op je volgende verslag!

  • 19 Oktober 2011 - 15:17

    Joyce:

    Cool man! :)

  • 19 Oktober 2011 - 15:18

    Joyce:

    Cool man! :)

  • 19 Oktober 2011 - 17:07

    Jan:

    Heb je net gebeld..... je neemt verdomme niet op! hahaha!

  • 19 Oktober 2011 - 18:26

    José De Ponti:

    Mooie verhalen Michel. Leuk om je op deze manier te volgen. Fiets lekker verder en neem regelmatig de tijd om een verslagje te maken voor op deze site.

    groetjes

    Joan en Jose

  • 19 Oktober 2011 - 18:38

    Monique:

    Hé Mies, wat klinkt het goed zeg...op de kids na dan :) Geniet van de vergezichten, vogels en mensen die je tegenkomt XM

  • 19 Oktober 2011 - 18:49

    Miranda:

    Dat met die kinderen klinkt heeeeel herkenbaar!! Dat zal niet het laatste Afrikaanse land zijn waar je dat meemaakt! Gave foto's, maar nog wel wat weinig ja ;-) Succes en geniet!

  • 19 Oktober 2011 - 19:14

    Susanne:

    Wat een avontuur zeg! Leuk om te lezen hoe je reis verloopt... Geniet ervan en fiets ze.

    X

  • 19 Oktober 2011 - 19:49

    John S :

    Yo Edje,

    Indrukwekkend om je verhaal te lezen! k lees dat je keepers beweging goed van pas komen ;) Vorige week hebben we onze 2de wedstrijd gevoetbald 5-5.
    Peter kan nog wel wat tips gebruiken..
    Veel fietsplezier nog tot de volgende keer...

    Groeten John

  • 19 Oktober 2011 - 22:08

    Zuster:

    Ohw ja good to know:-)

    Kenya Classic: Het is bijna zover!
    12-10-2011
    Op 22 oktober 2011 is het eindelijk zover. Na bijna een jaar voorbereiding vertrek ik over nog geen 2 weken naar Kenya om met 100 andere deelnemers mee te doen aan de Kenyaclassic. Wij gaan daar zes dagen en 350km fietsen aan de voet van de Kilimanjaro voor een goed doel: AMREF flying doctors.
    Het lijk mij een geweldig avontuur waar wij kennis maken met de Keniaanse cultuur en natuur. Ook gaan wij daar verschillende projecten van AMREF bezoeken waarmee zij de gezondheidzorg in Afrika verbeteren.

    Voor mij heeft 2011 in het teken gestaan van de Kenyaclassic. De conditie moest verbeterd worden om deze tocht van 350km in 6 dagen, met slechte wegen en temperaturen van rond de 30 graden, te kunnen volhouden. Dit is dan ook redelijk gelukt (-; Van 1 keer per week 45 km fietsen, door de bossen en bij mooi weer, heb ik afgelopen weekend 200km gefietst grotendeels over onverharde wegen. Zie www.bvdgf.org

  • 20 Oktober 2011 - 05:33

    Tonny & Willem:

    Gezellig om met je mee te fietsen.
    Stuur wat meer foto's wij komen daar ook niet elke dag. Veel plezier en misschien tot horens. Groeten Tonny en Willem

  • 20 Oktober 2011 - 08:05

    Niek:

    Mooie verhalen Michel, veel plezier daar en succes met het afhouden van de rennende kids!

  • 20 Oktober 2011 - 11:43

    Mieke De Ponti:

    Leuk om te lezen!
    Kinderen zijn niet altijd even leuk!!!
    Succes verder met de mooie tocht.

    Groet, Mieke.

  • 20 Oktober 2011 - 18:23

    Fidde:

    Eeyh Mitch

    First of all a great thanks to the existence of Google Translate which make it possible for me to follow your journey =)

    Sounds like an amazing trip so far.....make sure you stay safe from stone throwing kids and enjoy the beauty of africa =)

    /f

  • 20 Oktober 2011 - 20:26

    Jolanda:

    Super mooi die foto's en leuk om je zo te volgen.
    Wat een belevenis.
    Geniet ervan!

  • 21 Oktober 2011 - 07:22

    Cobi:

    Fijn weer iets van je te horen Michel. Mooie foto's trouwens. Geweldig om daar te fietsen en gelukkig niet meer zo heet. Volgens je vader heb je een fietser uit Japan ontmoet. Klopt dat? Heb je een foto van hem? Misschien kennen wij hem viavia. Zou heel toevallig zijn maar niet uitgesloten.

  • 21 Oktober 2011 - 12:21

    Philip:

    Hey edtje a.k.a M.Livingstone,

    Goed om te horen dat je op schema ligt ook leuke foto's man.

    hey ik vroeg me af of je geen blauwe noten krijgt van al dat gefiets op onverharde wegen....
    haha.
    Zet hem op en geniet van het weer de mensen de omgeving (kortom alles)

  • 21 Oktober 2011 - 12:42

    `jose B:

    wat geweldig om in Melick je reis te volgen wij genieten van je. wat een mooie kiekjes. blijf gezond doei buurman.

  • 21 Oktober 2011 - 20:17

    Celine Zoet:

    YOU, YOU MISTER....Wat een prachtige foto's en wat een mooie ervaring! Pas goed op jezelf!

  • 22 Oktober 2011 - 01:52

    Meggie:

    He skatje, superleuk te lezen en ook wat pica's te zien!!! Snel weer een belpoging doen. Wij vertrekken morgen naar Mendoza. Dikke kus

  • 23 Oktober 2011 - 15:32

    Joan:

    Gave foto's. Hebben ze daar geen pils? Zie ik nergens op de foto's.

    Groet,

    Joan

  • 23 Oktober 2011 - 20:42

    Christ En Diana:

    he michelleke,wat mooi en avontuurlijk we doen het je zomaar niet na.we blijven met je mee reizen
    dus ons goed op de hoogte houden!!
    het ga je goed,groetjes doei doei

  • 23 Oktober 2011 - 20:46

    Rene De Ponti:

    He Misch beter laat dan nooit maar vanaf nu heb je een volger erbij. Super om je verhalen en ervaringen te lezen. Succes en geniet.

  • 26 Oktober 2011 - 14:29

    Angelique:

    Hoi Michel
    Super leuk om je zo tevolgen mooie foto's.


  • 30 Oktober 2011 - 12:56

    Math De Ponti:

    Hoi Michel,
    Schitterend, het water loopt mij in de mond.
    Goede foto's en prettige beschrijving.
    Afgelopen week nog over Lucy vertelt in de klas tijdens les over evolutie en jij ziet haar "in levende lijve".
    Blijf doortrappen. veel groeten Math

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Fietsen door Oost-Afrika

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2012

Zanzibar the finish

25 December 2011

Tanzania, van veevervoer naar paradijs

14 December 2011

Rwanda, the thousand hills

13 December 2011

Kijkje achter de schermen

03 December 2011

West Uganda
Michel

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1687
Totaal aantal bezoekers 81158

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Fietsen door Oost-Afrika

Landen bezocht: