Kenia + Lovely Uganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu Kenia + Lovely Uganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

Kenia + Lovely Uganda

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

21 November 2011 | Oeganda, Fort Portal

Eindelijk het Afrika waar ik als natuurliefhebber lang naar uit heb gekeken. Naast mooie natuur die ik steeds om me heen had was er naast de meest fantastische vogels weinig wild te zien vanaf de fiets. Toen ik in Centraal Kenia aankwam veranderde dat helemaal. Je hoeft hier geen wildpark in te gaan om je tussen de grote Afrikaanse viervoeters te mengen. Opeens waren ze er in alle soorten en maten; giraffen, buffels, zebra's, wrattenzwijnen, apen, veel verschillende antilopen etc. Of je nu in de buurt van een stad of een grote weg fietst, het maakt niet uit ze staan er vrolijk te grazen.

Mijn plannen had ik gezet op Hell's Gate National Park omdat je daar op de fiets doorheen kan trekken. Het is een schitterend park dat door een grote uitgesleten vallei loopt. Het heeft naast het mooie wild ook geweldige rotsformaties en overal zie je stoomwolken van de geisers die hier uit de grond komen. Hier heb ik mijn tentje op een hoge berg opgezet met uitzicht over de hele vallei. Ik was hier de enige bezoeker die bleef slapen en samen met de volle maan en een groot kampvuur ging ik de typisch Afrikaanse nacht in. Wat miste ik hier de koude biertjes! De hele avond liepen de zebra's naast me te grazen en hoorde je de mooiste dierengeluiden. De volgende ochtend kwam Steven uit Nieuw Zeeland ontbijten om vervolgens samen het park verder te verkennen. Ik had hem eerder leren kennen op een camping aan Lake Naivasha. Hij werkt in Dadaab (Kenia), werelds grootste vluchtelingenkamp met 460.000 Somaliers. Je kunt je dus wel voorstellen dat hij indrukwekkende verhalen had. Halverwege het park ligt nog een kleine kloof waar we in zijn geklommen.

Einde van de dag zijn we weer terug gegaan naar Lake Naivasha voor het wekelijkse campingfeest. In het weekend komen hier veel expats van Nairobi om even te ontsnappen aan de drukte van de stad. En een feestje mocht wel weer na al dat gefiets en gekampeer :)

Volgende dag met een leuk Nederlands stel uit Hoevelaken naar een ander meer gefietst waar flamingo's zouden zitten. Tot onze grote verbazing zag het hele meer roze van de duizenden flamingo's die hier overwinteren.

De volgende dag ben ik via Nakuru naar Kisumu gegaan. Hier kwam ik voor het eerst bij het grote Victoriameer aan. Het is voor mij een centraal punt omdat ik hier deels om heen zal gaan fietsen.

De volgende dag vroeg op omdat ik dezelfde dag de grens naar Uganda wilde bereiken. Uganda is het land wat van deze reis het hoogst op mijn verlanglijstje staat omdat het een geweldige natuur heeft. Toen ik de grens overging werd ik warm ontvangen en voelde ik me meteen helemaal thuis in de zoals Churchill het ooit noemde: 'The Pearl of Africa'. Ik was dus een helemaal gelukkig mens. Mooie natuur, leuke mooie mensen, lekker eten, redelijke wegen en perfect weer.
Helaas werd ik dezelfde dag geconfronteerd met de keiharde en verschrikkelijke werkelijkheid. Eerst kreeg ik van Philip te horen dat Steven Ruijs (broertje Vera) is overleden en later de dag werd bekend dat Laurens Fritz eindelijk is gevonden. Je kunt je voorstellen dat ik met een heel dubbel gevoel in mijn maag zat. Via deze weg wil ik dan ook iedereen heel veel sterkte wensen met het verlies van deze twee goeierts. R.I.P. guys! Dat het zaterdag een mooi feest mag worden zoals Laurens het zou willen.

Jinja aan het Victoriameer was mijn tweede stop in Oeganda. Het is de plek waar de Witte Nijl zijn lange weg van 3700km naar Khartoum start om daar samen met de Blauwe Nijl de amazing Nijl te vormen. Zeer indrukwekkend om te zien, maar extra bijzonder omdat ik deze rivier bij de start van mijn reis zag samenkomen en ook de oorsprong van de Blauwe Nijl in Ethiopie heb gezien.

Na Jinja ben ik over een te drukke weg naar Kampala gefietst. Hier had ik met Gijs Opbroek afgesproken die ik nog vanaf mijn jeugd in Melick ken. Zijn vader was mijn docent in groep vier van de basisschool. Elkaar zeker 15 jaar niet gezien of gesproken en dan in Kampala afspreken is echt gaaf. Gijs heeft hier samen met een Turkse vriend een IT bedrijf opgezet en woont hier al zo'n vier jaar. Perfect dus om de beste plekjes van Kampala te leren kennen :). Het was echte luxe met lekker eten, goeie clubs en vooral lekker passief kunnen zijn, vooral even niets te hoeven organiseren, heelijk! Het was dus een te gek weekend en begrijp goed waarom Gijs hier is gaan wonen.

Nu ben ik in Fort Portal aangekomen en dit is het startpunt van een stuk Afrika waar ik al lang van droom. Dit vanwege de bijzondere natuur. Fort Portal is West Oeganda en ik ga nu in een rustig tempo langs de Congolese grens afzakken naar Rwanda. Het is een route met veel regenwoud, moerassen, grote meren en de mooiste natuurparken. Zometeen fiets ik naar Kibale National park waar ik mijn grote chimp vrienden wil gaan zoeken. Ik ga nu dus mijn beste maat Koga Miyata weer startklaar maken en een relaxte route van 40km afleggen door het Kibale Natinonal Park met onderweg een aantal kratermeren.

Ik zou bijna vergeten dat er zelfs mensen zijn die aan het werk zijn in een mistig koud en donker Nederland. Ik zou bijna medelijden krijgen. Vandaar dat ik deze blog heb zodat jullie ook even kunnen wegdromen onder de tijd van de baas ;)

Mijn nr in Uganda is +256(0)782804397









  • 22 November 2011 - 08:52

    Cobi:

    Mooi verhaal weer Michel. Wat leuk dat je daar Gijs ontmoet hebt! Ik heb zijn vader vorige week nog gezien bij Da Mauro. Blijf genieten van je reis.

  • 22 November 2011 - 11:30

    Joost Louisse:

    Ha die michel,

    Wat zijn het weer allemaal prachtige foto's!!!
    Leuk om jou op deze manier te volgenGeniet van je reis, en zorg dat je weer heelhuids thuiskomt!

    groetjes joost

  • 22 November 2011 - 12:31

    Miranda:

    Hee Michel, ik wilde net gaan typen dat ik aan het wegdromen was onder werktijd haha! Dat verzacht de omstandigheden inderdaad! ;-) Dus dank voor je verhaal en foto's!!

  • 22 November 2011 - 13:09

    Sandra Offermans:

    Hey Michel!

    Ook ik kijk af en toe even stiekem onder werktijd op je site. Wat vind ik het geweldig dat je dit doet....en wat ben ik stiekem toch wel jaloers!
    Als ik je verhalen lees komen mijn/onze herinneringen van 10 jaar geleden Afrika nog eens dubbel zo hard terug, te gek!
    Geniet er nog van en ik blijf je zeker volgen.

    Groetjes Sandra ;)

  • 22 November 2011 - 13:25

    Mieke De Ponti:

    Michel, wederom een mooi en ook triest verhaal.Hopelijk kan de mooie wereld om je heen je helpen bij het plaatsen van het verdriet, dat ongtwijfeld aanwezig zal zijn.Geniet verder van alle mooie dingen die op je pad komen en blijf voorzichtig. Lieve groet, Mieke.

  • 22 November 2011 - 16:00

    Agnes Stijnen:

    Hallo Michel,
    als je terug bent mag ik je dan intervieuwen voor de lokale omroep voor het programma Sjpek mit Eier (OR6)
    Ik wens je veel plezier en succes!!!

  • 22 November 2011 - 18:16

    José De Ponti:

    Michel,

    Wederom een prachtig, indrukwekkend verslag van je reis. De foto's maken het compleet. Het lijkt me erg lastig om alleen in Afrika het verdriet van het overlijden van 2 vrienden te moeten verwerken, zonder dit te kunnen delen met anderen die hen dierbaar waren. Sterkte ermee.
    Rondsurfen onder werktijd zit er voor mij niet in, maar 's avonds thuis achter de computer, geniet ik van jouw verhalen en hoe gek het ook mag klinken en hoe anders onze reis toen was : ook bij mij komen herinneringen aan Afrika ( 35 jaar geleden) heel helder boven.

    Michel blijf voorzichtig. Je vader en moeder ( en niet te vergeten Joost) verheugen zich al enorm op 4 januari.

    groetjes

    Joan en José


  • 22 November 2011 - 19:44

    Monique:

    Hé Mies...één woord...GEWELDIG! Wat kun jij beust genieten. Denk aan je vanuit een nat en mistig NL.

  • 22 November 2011 - 19:51

    Philip En Vera:

    Heej Mitch,

    Geweldig wat je daar allemaal ziet en meemaakt. Het ziet er prachtig uit. Geniet ervan!

    Liefs Philip en Vera
    p.s eet je wat poere en ugali dat is voedzaam en zorgt ervoor dat je niet van je fiets waait!

  • 22 November 2011 - 20:03

    Charlotte:

    Hey mister Bike,

    Super wat je aan het doen bent en heerlijk dat ik een klein beetje mag meegenieten!

    Groetjes en een dikke kus,

    Charlie

  • 22 November 2011 - 21:33

    Simone:

    He Michel,

    Ik lees deze verhalen natuurlijk niet onder werktijd, want doordat jij daar prachtig zit moet ik extra hard werken:) Blijf genieten en de foto's van de beestjes doen het erg goed hier thuis. Geniet
    groeten van je baas!!

  • 22 November 2011 - 21:55

    John En Lisanne:

    Yo Edje,

    Lekker zeg!!! We zitten hier helemaal weg te dromen met jouw verhaal en de prachtige foto's!!!
    John en de rest hebben afgelopen maandag weer gewonnen met het voetbal. Ze staan nu gedeeltelijk 3de.. Peter doet het niet slecht, maar de matrix moves heeft hij nog niet...
    De vooruitzichten zien er dus nog meer beter uit voor je dus Enjoy en take care!!!!!!!

    Veel liefs, John & Lisanne


  • 22 November 2011 - 22:08

    Math:

    hey miesj,
    oorsprong van de nijl.
    wat dan nog meer.
    laat je niet door een olifant in de berm duwen.
    op zo,n reis ook trieste gebeurtenissen vanuit thuisland.
    ik ga weer slapen met grazende zeebra,s in het kruiswegpark.
    math

  • 23 November 2011 - 07:09

    Jolanda Boomaars:

    Hey michel ,wat een super mooi verslag!
    De foto's zijn ook grandioos , echt helemaal geweldig.
    Veel sterkte met het verwerken van het verlies van je twee vrienden , zal niet mee vallen zo alleen .Veel plezier en succes met je verdere reis en pas goed op jezelf want we willen je heel huids terug hier in Breda

  • 23 November 2011 - 13:20

    Luuk & Carla:

    Wegdromen inderdaad bij je verhalen en de prachtige foto's... woooops ik moet weer aan het werk van mn baas ;)
    Spreek je later :D

  • 25 November 2011 - 06:52

    Meggie:

    He lief, superleuk eindelijk je avonturen ook te kunnen lezen... Weet ik weer een beetje wat je allemaal uitspookt ;-) . Enjoyyyy!!!! Dikke kus uit Noosa, Australia.

  • 25 November 2011 - 19:40

    Aadeponti@gmail.com:

    Hoi michel
    Ik heb de reisverslagen bijgelezen
    Sta versteld van het avontuur, veelal alleen door Afrika
    Toen ik vroeger van de sporthal s'nachts alleen moest teruglopen was dat langs het kerkhof en een stukje Veld al geen pretje.
    Wat een natuurfoto,s
    Noud

  • 26 November 2011 - 17:20

    CHRIST EN DIANA:

    HE MICHELLEKE,WAT IS DIT ALLEMAAL MACHTIG MOOI DE NATUUR EN HET WILD.DAS WEL WAT ANDERS DAN DIE OUWE WILDE KATTEN WAAR JE MERENDEEL MEE ZIT OPGESCHEPT!!!! GROETJES HOUDOE

  • 27 November 2011 - 10:11

    Harry Dietz:

    Wat een gewldige prestatie en een prachtig verslag.

    Heb er van genoten.

    Wens je verder een goede reis.

  • 28 November 2011 - 20:50

    Nicole -Geschwester:

    Toppie! Ben jaloers, wil ook gearmd met 20 apen lopen :-) geniet van de onvergetelijk top experience!! Gruesse uit een fris Mestreech ;-)

  • 28 November 2011 - 21:57

    Bjorn Raaij:

    Wowww!!! De natuur is inderdaad overweldigend op de foto's en kan me voorstellen dat het na al je ontberingen een verademing is. Volgens mij ervaar je de natuur op een fiets veel intenser dan in of op een gemotoriseerd voertuig. De dieren zullen je misschien ook wel dichterbij laten komen zonder het lawaai van een motor, of niet?

    We blijven je volgen!

    Bjorn

  • 01 December 2011 - 18:42

    Marleen Janssen:

    Hallo Michel,

    vandaag, na een flinke wandeling met je moeder rondom Melick jouw mooie foto's bekeken. Wat een avontuur!

    lieve groetjes Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Fort Portal

Fietsen door Oost-Afrika

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2012

Zanzibar the finish

25 December 2011

Tanzania, van veevervoer naar paradijs

14 December 2011

Rwanda, the thousand hills

13 December 2011

Kijkje achter de schermen

03 December 2011

West Uganda
Michel

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1489
Totaal aantal bezoekers 81133

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Fietsen door Oost-Afrika

Landen bezocht: