West Uganda - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu West Uganda - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

West Uganda

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

03 December 2011 | Oeganda, Kabale

Het was even fietsen maar nu ben ik er dan na anderhalve maand… Zuid West-Uganda! Fietsen door de mooie en groene natuur over de mooiste golvende zandwegen. Vanaf Fort Portal ben ik naar Kibale Forest gestuiterd. Het was een lange zandweg door de heuvels welke voornamelijk bedekt zijn met thee- en bananenplantages. Onderweg kwam ik langs de prachtige kratermeren, het zijn net grote ronde spiegels. Uiteindelijk duikt de weg het regenwoud in, fietsend tussen hoge groene bomen en de typische oerwoudgeluiden. Fantastisch! De takken van de bomen schudden heen en weer van de apen die er in spelen.

Volgende ochtend maar meteen mijn verre neven en nichten gaan zoeken want dit wilde ik natuurlijk niet missen. We vertrokken vroeg in de ochtend met twee rangers en vijf toeristen (maar al snel twee afvallers). Na drie uur zoeken en het geschreeuw van de chimps te volgen kwamen we uit bij een grote groep. Overal liepen ze opeens om ons heen. Ongeveer 25 chimps in alle maten liepen door het bos. Geweldig om ze te zien lopen, vlooien, rennen, baby’s te zien dragen of in een boom te zien klimmen. Na een uur met ze door het bos te hebben gelopen was het tijd om ze weer alleen te laten. In de namiddag nog een wandeling gemaakt door een moerasgebied (Bigodi) waar ik nog zes andere apensoorten heb gezien.

De volgende ochtend ben ik verder zuidelijk getrokken naar Kasese aan het begin van Queen Elizabeth National Park. Het was een mooie landelijke route door lokale dorpjes waar ik overal werd toegejuicht. Het einde van de middag kwam ik in een zware regenbui ruim voor ik in Kasese aankwam. Ik heb veel geluk gehad met het weer want het was de eerste regen die ik op de fiets had in anderhalve maand. Door de wind en de regen had ik een kleine verkoudheid opgelopen waardoor ik een dag langer in Kasese bleef om weer op krachten te komen. Uiteindelijk was dit ook maar beter want ik kwam mijn hotelkamer uit en er stonden nog twee vakantiefietsen geparkeerd. Al snel had ik contact gelegd met het Duitse stel dat een fietsvakantie maakt door Uganda en Rwanda.
De volgende dag vertrokken we dan ook samen naar Queen Elizabeth NP. Het is een enorme savannevlakte die zich over een lengte van 130 km uitstrekt en er lopen een paar doorgaande wegen doorheen. Het was een fantastische omgeving om doorheen te fietsen met al het grote wild aan je zij. Ons doel was Mweya Lodge op een schiereiland midden tussen al het wild. Onderweg stopten we bij een kratermeer om foto’s te maken van buffels en olifanten toen opeens een leeuw moest laten horen dat het zijn territorium was. Dan voel je je opeens heeel klein :)
Toen we in de middag aankwamen zijn we met een boot over het Kazinga kanaal gevaren dat de verbinding is tussen Lake Edward en Lake George. Niet normaal wat hier allemaal te zien was. Leeuwen, olifanten, krokodillen, nijlpaarden, buffels, varanen en heel veel vogels. Na de boottocht zijn we de tenten gaan opzetten om naast het kanaal te slapen op de ‘camping’. Ze hadden een groot kampvuur gemaakt om het wild op afstand te houden aangezien er geen hek omheen staat. Het zou allemaal veilig zijn en er stonden nog twee tenten. Nadat we in de zeer luxe lodge waren gaan dineren werden we warm ontvangen door een groep van ongeveer 20 olifanten in alle maten. Ze stonden zenuwachtig om onze tenten te draaien en na een paar sterke zaklampen liepen ze de struiken in. We kregen er knorrende nijlpaarden voor terug die in de startblokken stonden om te komen grazen. Toen we naar bed gingen liepen ze tussen de tenten door en hoorde je ze langs je hoofd het gras lostrekken. Dit is toch ook wel het Afrika waar ik voornamelijk voor kom :).
De volgende ochtend zijn we met een auto een game drive (wild zoeken) gaan doen en daarna weer op de fiets naar Kichwamba. Hier zijn we naar een te gekke lodge (Kingfisher) gegaan die op 250 hoogte ligt en oneindig ver uitkijkt over de savannevlakte. Zwembadje erbij en chillen maar. De volgende dag zijn de Duitsers weer verder gefietst en ik ben nog een extra dag blijven genieten van de luxe hier. Na de batterij weer helemaal te hebben opgeladen ben ik begonnen aan de avontuurlijke trip midden door het national park. Het was een droom van me om wel een keer met de fiets een echt avontuurlijke trip tussen het wild te maken want je gaat niet voor niets door Afrika fietsen :). Ik had me goed laten voorlichten over alle risico’s (die bijna te verwaarlozen zijn) en wat te doen mocht er toch iets niet volgens plan gaan. Ik had dus alle middelen om mezelf te redden. Beste tijdstip is om dit midden op de dag te doen als de leeuwen niet jagen en de olifanten schuilen voor de zon. Net voordat ik de veldweg insloeg naar Ishasha kwam ik per toeval het andere Duitse stel tegen waar ik mee door N-Kenia heb getrokken.
Aangezien de route een doorgaande weg is voor Congolese trucks heb ik gewacht tot er een grote truck kwam en heb deze als back-up gebruikt. Ze kunnen door de kuilen in de zandweg zo’n 15 tot 20 km per uur rijden en dat was precies genoeg om deze net voor te blijven. Het geluid zou het wild op afstand houden en mocht er iets verdachts zijn kon ik de vrachtwagen inspringen. Daar fietste ik dan met de olifanten ver van de weg die rustig stonden toe te kijken. Toen ik een kleine voorsprong had op de vrachtwagen dacht ik ik pak even wat te eten, zet mijn fiets neer en neem een hap van een snack. Stapt daar opeens uit het bos een dikke olifant de weg op, dit op nog geen tien meter afstand. Hij keek me aan en ik dacht alleen maar aan wegkomen. Ik sprong zo snel op mijn fietst dat ik er bijna overheen viel. Ik fietste in de richting van de truck en ik was dus snel veilig. Hij liep na een paar minuten kijken rustig over en er was dus geen paniek voor deze grote beul. In het zuiden van het park fietste ik langs drie prachtige boomleeuwen die rustig lagen te slapen in een eenzame boom. Geweldig gezicht om vanaf de fietst te zien!
De Duisters hadden de dag eerder dezelfde route gefietst en hadden berichten voor me achtergelaten zodat ik met de weinige info die ik had er het beste van kon maken. Uiteindelijk ben ik weer uitgekomen in de bewoonde wereld en de volgende dag naar Bewindi National Park gefietst. Het is een regenwoud waar ik de nacht heb verbleve. De volgende dag had ik al mijn zinnen gezet op Kabale. Een stadje bij Lake Bunyoni waar ik de Duiste fietsers en de Duitsers van N-Kenia weer zou ontmoeten. Uiteindelijk na een dag fietsen was ik halverwege gekomen en was helemaal op. Ik zou nog een hele hoge berg over moeten steken en dit op een weg met alleen maar modder en rotsen. Ik zag daar de lol niet van in en hoopte op een 4x4 pick-up die dezelfde richting op zou gaan. De hele middag was er geen vervoer en ik zou moeten wachten tot middernacht. Het blijkt dat ze deze route alleen 's nachts afleggen. Ik ben toen in het hotelloos kleine dorpje waar ik was naar de politie gegaan en deze boden me een ‘bed’ aan. Een stal in de gemiddelde Nederlandse wei is vergelijkbaar. Hier heb ik geslapen tot ik om 3.00u in de ochtend bezoek kreeg. Er stond een pick-up klaar vol met locals. En daar moest mijn baggage, mijn fiets en ik nog tussen. In Afrika is alles mogelijk dus 20 minuten later zat ik opgepropt in de pick-up en vlogen we letterlijk door de bergen. Volgende ochtend kwam ik in Kabale aan vanuit waar ik door ben gefietst naar het relatief toeristische Lake Bunyoni. Hier ben ik nu mijn tweede dag met de Duitsers en nog wat andere relaxte reizigers om me voor te bereiden op de trip naar Rwanda. Het land van de duizend bergen, dus dat belooft wat....

  • 03 December 2011 - 11:43

    Tom En Laura:

    We genieten elke keer weer van je fantastische verhalen en kijken al weer uit naar je nieuwe ervaringen. We zouden een aantal van die landen ook willen bezoeken, maar dan wel met de auto...

    Geniet ze.

    Groetjes Tom en Laura

  • 03 December 2011 - 11:54

    Mamske:

    wat een mooi verhaal en een spannend verhaal. Had je graag willen ontdekken tussen de chimps, maar weet niet of dat gelukt was.Enjoy the trip en we kijken steeds weer uit naar de prachtige fotos xx

  • 03 December 2011 - 14:30

    Joyce:

    Oh wat mooi!! Die chimps, prachtig! Kunnen bijna tippen aan onze pics :) Leuk verhaal weer, ik ben weer helemaal bij.
    Geniet, veel plezier weer!

  • 03 December 2011 - 16:13

    Renee:

    Cool verhaal en foto's Michel.
    Ik ben stikjaloers.
    grt,

  • 03 December 2011 - 20:08

    José De Ponti:

    De verhalen worden steeds spannender. Ik snap dat het een uitdaging is om tussen de wilde dieren te fietsen. Doet me denken aan Joans tocht in de Nyika in Malawi. De zon was net onder en de auto kapot en stoere Joan te voet naar het huisje om hulp te halen. Ik geloof dat hij toen 7 kleuren stront heeft gescheten van angst.

    Blijf goed op je zelf letten en vooral genieten.

    groetjes

    Joan en josé

  • 04 December 2011 - 09:33

    Manon:

    Fantastisch.... wat een prachtig verhaal en bijbehorende foto's...!! Zit ik hier op zondagochtend, met 'n kopje thee en pepernoten, enorm te genieten van jouw avonturen!!! :) Op naar Rwunda!!
    liefs Manon

  • 04 December 2011 - 10:19

    Chantal Hanegraaf:

    Echt prachtig al die dieren, mooie foto's. Leuk en vooral spannend verhaal. Geniet ze maar weer!!

  • 04 December 2011 - 12:52

    Joan:

    Ha Michel,
    Wordt het toch nog spannend zo te lezen. Mij beviel die foto waar je op het balkon zit met dat zwembad bovenmatig goed. Ben en/of blijf voorzichtig zodat je straks heelhuids alle verhalen zelf kunt gaan vertellen.
    Nog heel veel plezier en succes op je verre reis.

  • 04 December 2011 - 18:09

    Miranda:

    Wat een spannende avonturen weer!! Moet zeggen dat ik die foto van het zwembad ook tof vond, want na al dat harde fietsen heb je zoiets wel verdiend! Succes en blijf vooral zo genieten!

  • 04 December 2011 - 22:20

    Vera:

    Man wat een mooie foto's! Echt adembenemend.
    Ik had je graag op de vlucht zien slaan voor die olifant.. Hilarisch haha..
    Geniet nog van je heerlijke vakantie en doe voorzichtig!

    Grtjes Vera

  • 05 December 2011 - 17:47

    Mamske:

    5 december zonder Michel
    dat is een ware hel
    geen grappen en grollen in Melick
    dus van hieruit een diepe snik

  • 05 December 2011 - 22:24

    Marieke:

    och michke kon ik maar even bij je zijn......wauw wat een prachtige foto's!!! heimwee kippenvel.

    geniet ze

    liefs je nichtje

  • 06 December 2011 - 04:28

    Math De Ponti:

    bongo, bongo Miesj,
    laat ik nu net deze week chimps onder elkaar van bert haanstra zien aan de ll. om gedrag uit te leggen .opgenomen in burgers bush, weet je nog?
    De afrikaanse nacht geluiden dringen hier nu ook door. zonet een olifant die even door het raam keek en met zijn slurf de deken wegtrok. Toen ik het lampje aandeed was hij weg!
    nu weer verder dromen over buffels met koereigers op de rug en een timmerman die daar langs fietst.
    in het kruiswegpark doet een chimp gelukkig het licht uit en schreewt midden in de nacht welterusten.
    bongo,bongo math

  • 06 December 2011 - 16:33

    Mieke De Ponti:

    Wat geweldige verhalen Michel, lijkt al met al wel een mooie en ook spannende film!!Deze prachtige ervaringen neemt niemand je meer af. Toch maar goed op je hoede blijven, zodat je de verhalen bij thuiskomst in een uitgebreide versie kunt vertellen!
    Geniet nog van het laatste stuk en take care.
    Lieve groet, Mieke.

  • 07 December 2011 - 21:59

    Simone:

    Wat een prachtig verhaal! De fotoos van de beestjes echt helemaal geweldig!!!

  • 08 December 2011 - 04:55

    Fidde:

    Amazing trip, seems to become better and better....also happy that you are not eaten.....but you should not worry about the lions since there is barely any meet on your body so I do not think they would make the effort to catch you...

    Best of wishes from La Paz =)
    /f

  • 08 December 2011 - 19:19

    Ilse:

    Hoi Michel,

    Ik weet niet of je me nog herinnerd,je ontmoet waarschijnlijk zoveel mensen onderweg:-)
    Maar we hebben een praatje gemaakt boven op de boot over het Kazinga kanaal. Je vertelde dat je hier je reisverslagen bijhield,en ik heb met veel plezier je verhalen gelezen en je foto's bekeken.
    Gaaf man!
    Ik ben vanochtend weer terug gekomen in Nederland,en ik mis Afrika nu al:-(

    Ik wens je nog een heel mooi vervolg van je reis,en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Groetjes,

    Ilse Schipper


  • 09 December 2011 - 10:33

    Alexandra:

    Super gaaf man! Ben jaloers!!! Geniet ervan! xx

  • 10 December 2011 - 18:24

    Luc:

    Weer een mooi verhaal met schitterende foto's. Wat een prachtige ervaring.

  • 12 December 2011 - 05:25

    Dolf:

    Hoi Michel,

    Ik ben net terug van Argentinie. Was heel leuk en mooi, maar valt bij jou avonturen in het niet. Nog veel plezier daar.
    Groet Dolf

  • 14 December 2011 - 11:16

    Rik G:

    Ik zie het al voor me hoe je naar je fiets rent om te vluchten voor die olifant.
    Mooi verhaal.

    Geniet ze!

    Poef

  • 19 December 2011 - 23:01

    Math:

    bongo, bongo miesj
    bedankt voor je reactie op het boek natuurlijk roermond.
    het loopt als een trein.
    650 stuks al verkocht.
    wacht op weer zo een prachtig verhaal.
    val dan snel in slaap.
    benieuwd hoe kerstmis is in afrika in de bush.
    voor jou al en mooie kerst. doe wat lampjes op de fiets en er is vast ook een kertmanmuts .
    ciao math

  • 01 Juli 2013 - 20:36

    Ralf:

    Hoi Michel,

    Ik vind het leuk om je verslag te lezen. Zelf ga ik op kortere termijn nagenoeg dezelfde route als jij in Oeganda fietsen. Ik heb nog wel wat informatieve vragen aan jou. Zou ik daarover met jou mogen mailen?
    mijn emailadres is ralfnijssen apestaartje hotmail punt com

    Dank je wel!

    mvg

    Ralf

  • 11 Februari 2014 - 15:02

    Piet:

    Hoi Michel,

    Wat een geweldig verslag van je fietstocht door Uganda. Ik heb ook genoten van jouw fantastische foto's.
    Ik ben mij nu aan het voorbereiden om samen met een vriend 3 weken door Uganda te fietsen, wij hebben inmiddels al de nodige fietservaringen in Afrika en Azië, maar Uganda ontbreekt nog. Waar je mij ontzettend mee zou kunnen helpen is de route en de dagafstanden die je daarbij hebt afgelegd. Ook zou het fijn zijn als je wat slaapadresjes kunt mailen. Natuurlijk kunnen wij jou ook behulpzaam zijn met de ervaringen die wij al hebben opgedaan. Wellicht kunnen we wat over en weer uitwisselen. Min email adres is Eye2Eye apenstaartje kpnmail.nl

    Bij voorbaat onze hartelijke dank.

    Met vriendelijke groet,

    Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kabale

Fietsen door Oost-Afrika

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2012

Zanzibar the finish

25 December 2011

Tanzania, van veevervoer naar paradijs

14 December 2011

Rwanda, the thousand hills

13 December 2011

Kijkje achter de schermen

03 December 2011

West Uganda
Michel

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 2109
Totaal aantal bezoekers 81129

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Fietsen door Oost-Afrika

Landen bezocht: