Rwanda, the thousand hills - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu Rwanda, the thousand hills - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

Rwanda, the thousand hills

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

14 December 2011 | Rwanda, Kigali

Hoewel het één van de kleinste landen van Afrika is, is Rwanda bij iedereen bekend vanwege de genocide die in 1994 plaats vond. In het dichtsbevolkte land van Afrika zijn een miljoen mensen in koele bloede vermoord en je wilt niet weten wat er allemaal voor leed is achtergebleven; weeskinderen, gehandicapte en getraumatiseerde mensen, verkrachte vrouwen met HIV en veel vluchtelingen die nooit meer in hun thuishaven zijn uitgekomen.....Kortom gruwelijk wat hier in deze honderd dagen is gebeurd terwijl de wereld toekeek en niet ingreep. Sindsdien werkt het land aan een stabiele opbouw. De Rwandezen kijken naar de toekomst en je merkt als toerist helemaal niets van wat er zeventien jaar geleden gebeurd is. Mensen zien er gezond uit, de infrastructuur is goed en mensen vervelen zich hier niet. Het is moeilijk om jezelf niet af te vragen of die persoon naast je in het restaurant slachtoffer, dader of toeschouwer was.

Vanuit Lake Bunyoni (Uganda) ben ik met mijn Duiste fietsmaten naar Rwanda gefietst. Bij de grens werd ik al meteen gecheckt op plastic zakken, deze zijn verboden in Rwanda, want alles gaat hier in papieren zakken. Hier zou Nederland een voorbeeld aan moeten nemen.
We zijn eerst naar Kigali de hoofdstad gefietst om een aantal zaken te regelen zoals geld en een vergunning om de machtige berggorilla's te gaan zoeken. Volgende dag meteen koers gezet naar Kinigi, wat aan de voet ligt van Volcanoes National Parc. Het zijn een aantal grote beboste vulkanen waar de helft van bijna uitgestorven bergorilla's leeft. Een kleine vijfhonderd in totaal. Het is de plek waar Dian Fossey (film:Gorilla's in the mist) zich hard heeft gemaakt om deze apensoort te beschermen en uiteindelijk zelf is vermoord.
Volgende ochtend kwamen we bij elkaar om samen met rangers een groep gorilla's te gaan zoeken. We hadden geluk want de zon scheen (regent hier elke dag) en we waren met zijn vieren en geen andere toeristen in de groep. Met behulp van trackers die de gorilla's op de voet volgen is het dan ook niet zo'n grote kunst om de groep te vinden. Toen we dichtbij kwamen moesten we onze tassen bij de trackers laten en mochten we ons een uur tussen de gorilla's begeven. Je weet niet wat je ziet als je opeens achter een struik een dikke zilverrug ziet liggen. Een bonk van 200kg die je aankijkt van wat moet jij nou weer. Uiteindelijk zaten we in een groep van 23 gorilla's in alle maten. Baby's, zilverruggen, spelende en klimmende gorilla's. De regel is dat je acht meter afstand moet houden maar al snel sta je op anderhalve meter van de kolossale apen. En toen kwam er ineens een gorilla aanrennen die mijn been vast pakte en er aan zat te trekken. Ik dacht daar gaan we...ik wist niet wat te doen want de kracht was enorm. Maar al snel kwamen de rangers aanrennen en duwde de gorilla weg. Hij wilde alleen met me spelen :).

Na een geweldig uur te hebben gehad en je in de wereld van Dian Fossey te hebben begeven is het tijd om ze weer alleen te laten.

Volgende dag zijn we naar Gisenyi gefietst aan het Kivumeer. Het is een strandplaatsje aan de Congolese grens waar je lekker kan relaxen. Vanuit hier ben ik samen met de Duitsers de Congo Nile Trail gaan fietsen. Het is een bergachtige mountainbike route die langs het Kivumeer loopt. We hebben de route in drie dagen gefietst en het was geweldig. Je kwam in het pure Rwandese lokale leven. Kleine dorpjes waar je doorheen komt met kleine kinderen die helemaal blij en nieuwsgierig zijn een blanke fietser te zien en weten van gekkigheid niet wat te doen. Aangezien er geen hotels in dit verlaten gebied liggen hebben we twee nachten bij oude christelijke missionaris posten geslapen. We werden hier warm ontvangen en kregen zelfs bewakers die de hele nacht rond de tent bleven lopen. Het mooie is dat je deze hele route geen verkeer hebt en je helemaal in de natuur begeeft met de mooiste vergezichten over Lake Kivu.

Uiteindelijk zijn we halverwege het meer in Kibuye uitgekomen. Vanuit hier zijn de Duitsers zuidelijker gegaan en ik terug naar Kigali omdat ik richting Tanzania moet gezien mijn planning.

Kigali is een relaxte veilige hoofdstad. Hier ben ik gaan eten bij Hotel des Millis Collines, beter bekend van de film Hotel Rwanda. Het hotel heeft gediend als schuilplaats voor vele Tutsi's.

Vanuit Kigali zal ik mijn weg verder vervolgen naar Tanzania. Ik zal blij zijn als ik weer vlakke wegen ga krijgen want de afgelopen weken waren berg op en af.

• 14 December 2011 - 14:09

Wim En Trees:

Wat een geweldige foto's ........

• 14 December 2011 - 15:59

Luuk:

Echt super die verslagen en foto's! Keep up the good work / life ;)

• 14 December 2011 - 19:50

Cobi Heldens:

Hallo Michel,
    Even mijn achternaam erbij gezet om verdere verwarring met je "aunt" te voorkomen...
    Weer genoten van je laatste verslagen en van de fantastische foto's.
    Let maar op met die "speelkameraadjes" want je weet niet wat ze precies van plan zijn, alhoewel ze er wel goedaardig uitzien!

• 14 December 2011 - 20:50

Lia:

Michel,...........ik word steeds stiller van je fantastisch weergegeven belevenissen en mooie foto's!
    (Leuke locatie voor de volgende 'Timdag''?)
    Blijf genieten, schrijven en foto's maken!
    Liefs, Lia

• 14 December 2011 - 21:42

Simone:

Wat een geweldige foto van Tarzan!! En wat een verhaal weer een gorilla aan je been.....
    Prachtig!!

• 14 December 2011 - 23:38

Maud:

gorillas in the mist... echt Mich ik heb er geen woorden voor.. pfff mooi.. xx

• 15 December 2011 - 06:50

Jolanda Boomaars:

hoi michel , echt super om te lezen die belevenissen van jou!
    ook geweldige foto's van die gorilla's.
    Nog heel veel plezier en tot gauw!

• 15 December 2011 - 08:39

Mamske:

nou Miche die gorilla had wel zin in jou, het zal wel een vrouwtje zijn geweest, maar prachtig met die (ape)mensen om dit te mogen meemaken en dat wij mogen genieten van de prachtige pics

• 15 December 2011 - 13:54

Mieke De Ponti:

Was misschien wel leuk geweest Michel, om even met een soortgenoot te kunnen spelen!!!!!!!!Lijkt me allemaal zeer bijzonder, zeker ook gezien de gruwelijke geschiedenis van dit land.Groetjes, blijf op je hoede en tot de volgende keer.Gr. Mieke

• 15 December 2011 - 15:48

Annelies:

Ha happy Michel,

Hoe kun jij ooit nog wennen in kikkerlandje Nederland met al dat moois om je heen. Jij bent echt happy omdat je dit avontuur durfde aan te gaan : good choice! Geniet nog van de laatste weekjes.
    Veel liefs, Annelies

• 15 December 2011 - 19:01

Riny:

Super!! al die mooie verhalen en schitterende foto's van je !!Ik ben gewoon jaloers op je; dat jij dit allemaal kunt/mag beleven. Het is geweldig! Nog heel fijne weken!

• 16 December 2011 - 05:51

Math De Ponti:

ciao miesj,
    hier weer bericht vanuit national gorilla reserve het Kruiswegpark. de gorillaas rennen een beetje op en neer en drinken af en toe een colaatje.
    goede teksten, goed dat je de historie een plaats geeft. je verslagen lezende jkt het of je morgen livingstone tegen gaat komen.
    jij met je wit kopie en fiets maakt de mensen vrolijk. vandaar vast de vrolijke gezichten.
    deze gorilla gaat weer verder met slapen: morgen weer verder met de pr van het boek natuurlijk roermond.
    ik zal een exemplaar achter houden.
    Oke,bel bongo bongo van gamereserve Kruiswegpark . mathies

• 16 December 2011 - 09:12

Susanne:

Wat een avontuurlijk verhaal weer! Geweldig om je foto's te zien. Die gorilla's zijn echt indrukwekkend. Maar als speelkameraad misschien niet zo geschikt. Geniet ervan en tot over een paar weken.

• 17 December 2011 - 15:46

Je Oom Harry Dietz:

Michel,

Sta steeds verwonderd over verslag en
    de mooie fotos.

Wens je verder een goede fietsvacantie
    en behouden thuiskomst

• 18 December 2011 - 08:49

Miranda:

Ik heb het nog een tijdje kunnen onderdrukken, maar damn....nu ben ik toch wel echt jaloers op je!! Wat een geweldig avontuur! En wat is het daar prachtig en indrukwekkend. Echt adembenemend en je beschrijft het fantastisch!! Keep us posted!

• 18 December 2011 - 10:41

Sietske:

Hi Michel

Ik heb net je verslagen gelezen, wat een mooie tocht! Super hoe je het beschrijft! Nog ff een doortrappen, en genieten! En kun je alle nummers al meezingen?

Geniet ervan!

Groetjes Sietske

• 20 December 2011 - 04:00

Math :

math
    bongo, bongo miesj
    bedankt voor je reactie op het boek natuurlijk roermond.
    het loopt als een trein.
    650 stuks al verkocht.
    wacht op weer zo een prachtig verhaal.
    val dan snel in slaap.
    benieuwd hoe kerstmis is in afrika in de bush.
    voor jou al een mooie kerst. doe wat lampjes op de fiets en er is vast ook een kertmanmuts .
    ciao math

• 20 December 2011 - 20:24

Rene:

He Michel. Geweldig om je verhalen te lezen en om de foto's te bekijken. Je neemt ons echt mee in jou avontuur. Geniet nog van de laatste weken en ik hoop dat we nog veel verhalen mogen lezen. Fijne kerst daar in Afrika. Groeten Rene en Judith

• 21 December 2011 - 08:54

Joyce:

Geweldig!! Echt prachtig! :-) Geniet van je laatste vrije weken.

• 21 December 2011 - 08:57

Elvira:

Hello Mitch, finally I was able to open your page in Kigali. I even understand some of the dutch. First some informations. 1, From the moment on when you had left Harald changed his name into Michel or Mitch. It was so much easier for the children to pronounce than "Harald". 2. "Havachupa", the word we heard so often from the children simply means "water bottle". 3. The couple we saw in the restaurant of the "Bethany" that went to camp on the island is french-belgium. We met them again in the orphanage. 4. Since you left I always take hot showers. 5. That"s a lie.
    The second part of the Congo Nile Trail was also very nice, although I would have prefered not to fall down aproximately five meters including my bicycle knocking on my helmet. The soil was very soft, so I was"nt hurt at all. Of course it was a shock for Harald (and for me) and there was a lot of excitement. The worst thing was that my white shirt was not so white any more...
    The road through Nyungwe Nationalpark was really good - an in the end we eve saw two groups of chimpanzees in front of our bicycles.
    Today we are towards cold Europe. Have a nice and warm christmas and a wonderful new year! A big hug from Elvira and Harald.

• 21 December 2011 - 11:28

Micha Borgharen:

Hé Michel,

dit ziet er echt geweldig uit. Heel anders dan het Afrika dat wij gezien hebben. Geen last van zadelpijn? Je zult ondertussen wel een super conditie hebben. Heel veel plezier en geniet er nog even van! Voor je het weet ben je weer terug in het koude kikkerlandje...... vanaf de werkplek ;-)

• 23 December 2011 - 21:26

Annelies:

Ha Mich,

Je pappie had bij ons naast borrel en vertelde over je avontuur naar Zanzibar. Weer één voor op je CV in je boek of what else. Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt. Wij drinken allemaal op de vakantie , jij op je laatste week in Afrika. Wij kijken uit naar je thuiskomst. Liefs Parklaan.

• 24 December 2011 - 18:34

JOOP:

Hoi Michel, Wat een avonturen allemaal. Nog 1 weekje en het zit er weer op. Geniet er nog even van. Ook voor jou een fijne jaarwisseling. Hopelijk met wat fiets vrienden om te proosten. Groetjes Jopie

• 25 December 2011 - 10:14

Dietske En Sjoerd:

Hallo Michel!

We hebben je gevolgd de afgelopen maanden, wat een prachtige foto's en bijzondere avonturen! Je kuiten zullen ondertussen wel staalkabels zijn, je zitvlees taai en je omgang met Afrikaanse kinderen uitstekend :)

Nog veel plezier de laatste dagen!