Sudan the start - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu Sudan the start - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

Sudan the start

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

08 Oktober 2011 | Soedan, Khartoem

Op 5 oktober ben ik aangekomen in het Islamtische Khartoum, dit is het startpunt van mijn reis. Het is de hoofdstad van Sudan waar de Blauwe en de Witte Nijl samenkomen. Fantastisch! Mijn grootste zorg was of mijn fiets (in doos) en de bijbehorende bagage goed aan zouden komen. Gelukkig was dat zo en mijn reis kon dus gaan starten. Drie dagen ben ik in Khartoum verbleven om te wennen en mijn laatste voorbereidingen voor mijn reis te treffen. Voorbereidingen zijn: visum voor Ethiopie regelen, geld wisselen, omdat pinnen hier niet kan, info inwinnen over het land en de route en niet te vergeten het belangrijkste....wennen aan bijna 50 graden Celcius. In mijn ogen is dit niet te doen voor iemand uit NL.

Ik had al zo'n 50 km door Khartoum gefietst en besefte dat het een hele uitdaging zou zijn om 600km door deze sauna te gaan fietsen. Toch zal ik deze route af moeten leggen voordat ik in Ethiopie aankom waar het koeler zal zijn, hier ga ik namelijk de bergen in.

Ik ben dus vanochtend om 4.00u vertrokken om zo min mogelijk last te hebben van de hitte. Toen ik 50km verder was en helemaal gefrustreerd raakte van die warmte van alleen al de opkomende zon heb ik na een lange break besloten om een minibus aan te houden en de fiets op het dak te binden. Dit was niet geheel volgens plan, maar het moet wel leuk blijven :). Op 8 oktober ben ik in de middag met de bus aangekomen in Wad Medani aan de Blauwe Nijl.

Morgen ga ik vervoer regelen om door te reizen naar de grens van Ethiopie. Ik kan niet wachten tot ik verlost ben van deze hitte en in de frisse mooie natuur rondfiets.




  • 08 Oktober 2011 - 19:24

    Lia:

    Ha die Michel,
    Stoer hoor, dit avontuur! Vanuit een kil, nat Herten blijf ik je volgen.
    Heel veel plezier!

  • 09 Oktober 2011 - 06:54

    Tonny & Willem:

    Hoi Michel
    Heel veel sterkte in die Afrikaanse sauna en laat je fiets ook aan die hitte wennen

  • 09 Oktober 2011 - 10:48

    Joan :

    Ha Michel,

    Succes met je reis en zorg dat je niet verdampt. Wat een hitte niet normaal.

    Wij zijn net terug van een week Tenerife 27 graden, lekker eten, ligbedden. Ik bedoel maar dat was een heel andere uitdaging.

    Oom Joan

  • 09 Oktober 2011 - 10:48

    Trees Rosenbrand:

    50 graden pffffff moet er niet aan denken. Maar veel succes met het vervolg van je fietstocht Michel. Wij blijven je volgen.

    Groetjes Wim en Trees

  • 10 Oktober 2011 - 07:12

    Joyce:

    Groot gelijk! Die fiets op het dak, en proppen in het busje, ook leuk! Hopelijk mét airco. Wordt vast anders als je de grens over gaat.
    Succes en have fun!

  • 10 Oktober 2011 - 07:19

    Monique:

    beetje afkoeling op zijn tijd heel belangrijk en bus klinkt mij toch al veel beter in de oren dan fiets..hihi. Nee hoor geniet van het wereldwonder daar waar de blauwe en witte nijl samen komen!

  • 10 Oktober 2011 - 07:46

    Simone :

    In een busje met fiets op het dak!! Lijkt me een heel goed alternatief bij 50 graden. Het moet tenslotte wel leuk zijn!! Geniet van al het moois wat je tegen komt!

  • 10 Oktober 2011 - 11:26

    Gina & Renee:

    Nou nou, de allereerste dag al van de fiets afstappen !!! (je lijkt mij wel (R), had dan een e-bike genomen).

    Nee hoor, groot gelijk, Met 50 graden moet je rustig naast een zwembad gaan zitten met een flinke cocktail in je hand onder de parasol.

    groetjes en tot het volgende verslag.

  • 10 Oktober 2011 - 20:06

    Peter :

    Hé Mies!

    Leuk om zo je reis bij te houden, wel n beetje jammer van t busje ;)
    Misschien een idee om 's nachts te gaan fietsen, qua temperatuur beter te doen dan haha!

    Veel succes de komende tijd en tot lees!
    Groeten uit t warme Gran Canaria

  • 10 Oktober 2011 - 20:28

    Christ En Diana:

    he michelleke,zie dat je in deze situatie toch ook weer de oplossing hebt.en denk erom houd het hoofd koel!!!! groetjes

  • 11 Oktober 2011 - 08:09

    Ida:

    Hallo Michel,
    Een heel aventuur leuk om het te volgen. Heel veel sterkte en veel plezier. Hopelijk weer een ervaring rijker. Geniet er lekker van en tot ziens.
    Groetjes Ida

  • 11 Oktober 2011 - 13:49

    Cobi:

    Goeie oplossing die bus! Wel net zo goed snikheet lijkt me.
    Hopelijk binnenkort beter fietsweer.
    Ben benieuwd hoe het verder verloopt.

  • 11 Oktober 2011 - 14:43

    Mams:

    Michel wat aardig dat je met de telefoon van een aardige meneer even naar huis mag bellen, dat is een extra verrassing.
    Fiets ze en geniet , maar dat doe je heus wel

  • 11 Oktober 2011 - 16:41

    Pim:

    Hi Michel,

    Klinkt als een avontuur dat al vanaf het begin avontuurlijk is geworden.
    Gisteren gelijkt gespeeld in de competitie. Hoogtepunt(en) van de avond hebben we dus wederom achter de bar moeten zoeken ;-)

    Succes en veel plezier!

  • 11 Oktober 2011 - 18:42

    Miranda:

    Heey Michel,

    Het klinkt ondanks de hitte helemaal super!! Wat zal jij veel mooie dingen zien! Geniet en succes!

  • 12 Oktober 2011 - 12:30

    Jose Bouweriks:

    kei gaaf, dat ik je kan volgen. wens je alleen maar goeds en een beetje nederlandse temperaturen. doei geniet ervan zonder veel bandenpech. groetjes de bouwerirksjes.

  • 12 Oktober 2011 - 18:50

    Bjorn:

    Michel, succes en we blijven je volgen. Ben benieuwd of je planning haalbaar is!

  • 14 Oktober 2011 - 11:51

    Mieke De Ponti:

    Mooi verslag Michel, hopelijk ben je inmiddels wat afgekoeld in Ethiopie!
    Ik vind het leuk en spannend om je te volgen, geniet en let goed op jezelf!
    Dikke kus van je tante!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Fietsen door Oost-Afrika

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2012

Zanzibar the finish

25 December 2011

Tanzania, van veevervoer naar paradijs

14 December 2011

Rwanda, the thousand hills

13 December 2011

Kijkje achter de schermen

03 December 2011

West Uganda
Michel

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 827
Totaal aantal bezoekers 81153

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Fietsen door Oost-Afrika

Landen bezocht: