Sudan naar de grens van Ethiopie - Reisverslag uit Al Qadarif, Soedan van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu Sudan naar de grens van Ethiopie - Reisverslag uit Al Qadarif, Soedan van Michel Timmermans - WaarBenJij.nu

Sudan naar de grens van Ethiopie

Door: Michel Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Michel

19 Oktober 2011 | Soedan, Al Qadarif

Zoals ik in mijn laatste verslag in Wad Medani (Sudan) beschreef, dacht ik even makkelijk transport te kunnen regelen naar de Ethiopische grens. Dit was echter niet het geval, ze spreken namelijk op een enkeling na geen Engels en ik spreek geen woord Arabisch. Laten we het maar niet hebben over het Arabische schrift, je moet hier de plaatsnamen precies zo uitspreken als de locals dit doen. 'Ethiopia' is dan opeens 'Tjupja'...en je kunt je voorstellen dat andere stadjes waar ik eerst naar toe moest er niet makkelijker op werden. Uiteindelijk heb ik, een dag later dan gepland, toch de grens weten te bereiken en na 2,5 uur geregel aan de grens kon ik over naar Ethiopie.

Sudan was niet makkelijk om te bereizen, maar ik ben wel veel mooie ervaringen rijker. In het kurkdroge gebied waar ik ben geweest was weinig moois te bezichtigen op één ding na....de mensen! Van alle landen waar ik ben geweest heb ik me nog nooit zo welkom en veilig gevoeld als in Sudan. Veel mensen hebben me geholpen met vanalles en ze wilden daar niets voor terug hebben, hoe arm ze vaak ook zijn. Het was dus een mooie ervaring om mijn reis in Khartoum te starten. Bedankt Sudan voor de mooie mensen die ik heb leren kennen!

• 19 Oktober 2011 - 13:39

Ben De Ponti:

Wat die stenen betreft , T shirtje aan doen. Helpt direct.

In ergste geval pakje koekjes achter je op de grond gooien

Keep it up,

groetjes Ome Ben

• 19 Oktober 2011 - 18:46

Miranda:

Dat klinkt als een mooie ervaring! Groetjes, ook van Bram

• 19 Oktober 2011 - 22:00

Zuster:

Weer een mooie ervaring rijker! En was er genoeg te eten voor je :-)?
    Ik kom net van Villeneuve, wat een contrast..Enjoy en let op jezelf! X

• 20 Oktober 2011 - 11:35

Mieke De Ponti:

Zo zie je maar weer, hoe armer , hoe aardiger! Veel succes met de taal.

Groetjes, Mieke.

• 24 Oktober 2011 - 17:32

Annelieke:

Heel leuk om te lezen en wat een ervaringen! Is de temperatuur al beter? Veel plezier nog.....